Popis modelu: Model je replikou školního kluzáku, který v roce 1947 navrhl a postupně zdokonaloval,Radek Čížek z Kamenných Žehrovic.

Stavebnice je vyrobena dle podkladů na „třetí“ vývojový typ. Model vznikl na přání tehdejšího redaktora „Leteckého modeláře“, pana Jiří Smoly.Od prvních dvou typů se lišil především křídlem.Původní Vosy měli křídlo se vzepětím ve tvaru U. Vosa,jejíž plánek vydalo nakladatelství „Naše Vosko“ v roce 1951 (2 vydání v roce 1953),dostala obdélnikové křídlo s jednoduchým lomením do V. Konstrukce a rozměry zbylých dílů,zůstali stejné,jako na prvním prototypu.

Trup je tvořen hlavicí, prodlouženou smrkovými podélnky 4x8mm. Původní model má hlavici z plného smrku tl.8mm. Vzhledem k problémům se zabezpečením dostatečně suchých a kvalitních smrkových prkýnek za přiměřenou cenu, je ve stavebnici vložená hlavice, vyfrézovaná z vrstvené topolové překližky tl.8mm.   Další konstrukční změnou vzhledem k originálu, je dutý ocasní nosník, slepený z klínovitě ohoblovaných smrkových nosníků 4x8mm a 2x8mm. Toto cenově a pevnostně vynikající řešení, mám odzkoušeno dlouholetým provozem starších modelů kat. F1A.

 Křídlo jednoduché konstrukce je stavěno v celku. V originálním provedení je ukončeno oblouky z pediku pr.4mm. Ve stavebnici jsou vloženy tvarově přesné, vákuově lamelované oblouky ze 7 vrstev dýhy wawa.    Potah původního křídla byl papírem Diplom, nebo Kablo. Model na ilustračních fotografiích má křídlo potažené tlustým Modelspanem. Barevné doplňky jsou vytvořeny přilakovanými proužky tenkého červeného Modelspanu (staré zásoby).    Ve stavebnici je přiložen potahový materiál Vlies. Jak s tímto polyesterovým materiálem potahovat, je uvedeno zde. Vlies lze ke kostře přižehlit, při teplotě 115-120stC a následně potah vypnout při teplotě cca 140stC. Kostru před nažehlováním potahu natřete lepidlem Balsaloc a nechte min 30min usušit. Upozornění: pozor na přehřátí, doje k nevratnému povolení potahu!! Jestli Balsaloc nevlastníte (škoda,je s ním příjemná práce), můžete kostru dobře vylakovat např. zaponovým, nebo lepícím lakem a Vlies přilepit po obvodu křídla (žebra nelepit!!) čistým acetonem, případně si pomoci zředěným Kanagonem, nebo lakem. Následně potah vypnete teplem. Vypnutý potah je nutno impregnovat napínacím, nebo zaponovým lakem (2-4 nátěry, dle hustoty laku).

 VOP a SOP křížového typu, jsou zhotoveny jako rám z lišt 5x3mm, který je uzavřen oblouky z pediku pr.4mm. Ve stavebnici je pedik nahrazen přesnými tvarovanými oblouky z dýhy wawa.    Z hmotnostních důvodů by bylo vhodné ocasní plochy potáhnout tenkýn Modelspanem, ale nutné to není.    Nevýhodou Modelspanu je křehkost. Již při záletu modelu, stébla trávy prorazili spodní čát potahu SOP. Opravu a současně zvýšení odolnosti potahu jsem provedl přelepením čírou samolepící folií.

Létání s modelem je příjemné. Lze jej střílet gumicukem, klasicky vlekat, nebo si užívat svahového létání. Výhodou je, že se člověk vždy trochu proběhne. Jak se lítá s Čížkovou „Vosou“ si můžete prohlédnout na tomto videu. Člověk zavzpomíná na dětství a trochu provětrá tělo, které odvyklo pohybu…

 Cenová a obsahová nabídka jednotlivých verzí stavebnice:

 verze č.1(cena 286,-Kč)

 Obsah stavebnice: – výkres, sada žeber, spojky hlavního nosníku, hlavice, uzávěr otvoru pro závaží.

 

verze č.2 (cena 354,-Kč)

 Obsah stavebnice: – výkres, sada žeber, překližkové spojky hlavního nosníku, hlavice, uzávěr otvoru pro závaží, sada koncových oblouků.

 

 verze č.3 (cena 552,-Kč)

 Obsah stavebnice: – výkres, sada žeber, překližkové spojky hlavního nosníku, hlavice, uzávěr otvoru pro závaží, sada koncových oblouků,sada kvalitních smrkových nosníků, stavební návod na CD.

 

 verze č.4 (cena 768,-Kč)

 Obsah stavebnice: – výkres, sada žeber, překližkové spojky hlavního nosníku, hlavice, uzávěr otvoru pro závaží, sada koncových oblouků, vázací guma, potahový materiál, popisy ze samolepící folie, sada kvalitních smrkových nosníků, stavební návod na CD.