Hledání

Ecureuil a paneláž

Jednoduchý postup, jak imitovat potahové panely, výztuhy a kryty na povrchu modelu

Nedávno mne kamarád požádal, zda bych mohl vyrobit nelétající model vrtulníku AS 355N Ecureuil v měřítku 1 : 20 jako dárek k narozeninám majiteli firmy, která provozuje několik kusů tohoto typu vrtulníku. S trochou obav jsem tuto výzvu přijal.

Při výrobě stacionárního modelu jsem si prakticky vyzkoušel a ověřil několik nových technologických postupů, které je možné aplikovat i při výrobě jiných modelů a maket. Níže uvedené postupy mohou být inspirací, jak relativně jednoduše dosáhnout zajímavého vzhledu Vašeho modelu.

Popis výroby samotné laminátové skořepiny trupu vynechám, kdo by to četl, že?

Budeme vycházet z faktu, že byla zhotovena jako otisk plastových výlisků, létající polomakety jednomotorové verze požadovaného typu vrtulníku. Po kompletaci skořepiny a nutné přestavbě na dvoumotorovou verzi, byl trup připraven k úpravám, imitujícím členitost povrchu skutečného vrtulníku, „tzv. rytí“. Imitaci tlustších výztužných duralových pásů kolem dveří nákladového prostoru a na čelním skle, jsem provedl polyesterovým tmelem, naneseným do prostoru, vymezeném autolakýrnickou konturovací páskou (zelená na fotografiích). Potřebnou, maketovou tloušťku plechů, jsem dosáhl nalepením pásky ve třech vrstvách na sobě. Po obroušení tmele a odstranění pásky, zůstaly na trupu výztuhy, téměř jako skutečné.

Dalším krokem bylo nalepení úzkých proužků samolepící fólie, imitujících spáry mezi snímatelnými plechovými kryty (fólii je potřeba vybrat tlustší, anebo nalepit 2-3 vrstvy fólie na sebe, pak ostrým nožem nařezat proužky a nalepit je na patřičná místa). Takto připravenou „síť“ z proužků (červená folie na fotkách) jsem přestříkal polyesterovým plničem. Po jeho vytvrzení jsem jej zbrousil do úrovně tloušťky nalepených proužků, odstranil proužky a imitace panelů byla hotová.

Vybroušený trup jsem nastříkal matnou černou polyuretanovou barvou a po vytvrzení vybrousil (matování povrchu) brusným papírem zrnitosti 1500 (pod vodou). Na tento sametový podklad jsem přilepil barevné doplňky a okna kabiny. Okna, imatrikulaci a ozdobné proužky mi připravili v reklamní firmě. Červený nápis POZOR VRTULA, vytištěný na průhlednou samolepku, nešlo na černém podkladu vůbec přečíst. Písmo nebylo vidět a průhledný proužek folie vypadal jako mastný flek. Nakonec jsem toto důležité varování na model ani neumístil.
Dalším, celkem velkým problémem, byla okna. Problém s tvarováním a usazením folie na zakřivených plochách jsem zvládnul, ale… zůstaly bílé okraje kolem oken. Okna byla vytištěna na bílé fólii. Přes minimální tloušťku folie, její bílá barva ostře kontrastovala s černým nástřikem což trochu pokazilo dojem. Možným řešením bylo obtáhnutí obvodu oken černou lakovací fixou, což můj kamarád i provedl. Po rušivých bílých linkách nezbyla ani památka. Lepších výsledků bych určitě dosáhnul nástřikem a stínováním oken technikou airbrush, což mi časová tíseň nedovolila. Snad příště, na dalším modelu.

Po nalepení všech barevných doplňků dostal trup nástřik čirým dvousložkovým akrylátovým autolakem Chronotop. Vysoce lesklý povrch, k mé nelibosti, zvýraznil veškeré nečistoty a prachové částice, které v laku při nástřiku uvízli. Následovalo nutné přebroušení laku brusným papírem zrnitosti 2000 (pod vodou) a ruční přeleštění celého povrchu brusnou pastou,včetně všech duralových dílů.

Výsledek byl nádherný. Zrcadlově vyleštěný černý povrch mi ovšem dělal obrovské problémy při focení (byla v něm vidět všechna světla a k tomu ještě i já s fotoaparátem v ruce).

Ing. Peter Kapuscinský VEKAmodel (28.4.2009)

 Kompletní laminátová skořepina  ještě v jdenomotorovém provedení symbolická  rotorová hlava tmelení výztužných pásů  kolem dveří ... síť  pásků  pro imitaci panelů  síť přestříkaná plničem  plnič vybroušen, pásky odstraněny  trup po nástřiku černou polyuretanovo barvou 1 trup po nástřiku černou polyuretanovo barvou 2 trup po nástřiku černou polyuretanovo barvou 3  okna kabiny a  barevné doplňky   z potištěné samolepící folie   trup po nástřiku bezbarvým lakem   bílé okraje  folie oken před retuší čelný šikmý pohled na skutečný vrtulník čelný šikmý pohled na model skutečný  AS 355N Ecureuil OM - IKM  v hangáru  Model  vrtulníku AS 355N Ecureuil OM -IKM na stole detail   náhonu  skutečné  vyrovnávací ocasní vrtulky detail  imitace náhonu  vyrovnávací ocasní vrtulky na modelu  barevné schéma předlohy imatrikulované  OM- IKM