Vosa – stavební návod pro rádiem řízenou i volně létající verzi modelu.

 

 Stavebnice je určena všem, kteří mají chuť vyzkoušet modelářské technologické postupy, materiály a způsob provozu modelů obvyklý v 50. letech minulého století.

 Možná i pamětníci si přijdou na své a Vosu si z nostalgie opět postaví…případně ji vybaví RC řízením.  

 Přípravné práce. 

 Stavební výkres umístíme na rovnou pracovní desku a zakryjeme průhlednou igelitovou folií.

 Na kousky dřevěných špalíků tenkou oboustrannou páskou přilepíme brusné papíry různých zrnitostí (240, 400, …), které po okrajích ořízneme ostrým nožem. 

 Dále si připravíme základní modelářské nářadí (pilku s jemnými zuby, nebo lupenkovou pilku, špendlíky, úhelník, kovové pravítko, žiletky, nitě, štětec, kousek molitanu s vhodným držákem….).

 Pro lepení modelu můžeme použít více druhů lepidel. Pro „stehování“ se hodí kyanoakrylátové lepidlo. Koutové spoje doporučuji pojistit disperzním lepidlem (Ponal, Pattex…).  Něco můžeme slepit 5min. epoxidovým lepidlem (nákližky na nosníku křídla, nosníky trupu ke hlavici).  

 Pozn.: Pro přilepení potahu doporučuji použít čistý aceton, kterým potah přilepíme ke konstrukci nalakované čirým nitrolakem (např. C1105 zaponový…). V kritických místech (např. koncové oblouky, náběžná hrana) si můžeme pomoci zředěným Kanagonem.

 Tento způsob uchycení potahu na konstrukci, lepenou kyanoakryláovým lepidlem a disperzí, značně zjednoduší jeho případnou výměnu. Postup výměny je velice jednoduchý: díl s poškozeným potahem zabalíme do papírových utěrek. Povrch utěrek důkladně postříkáme acetonem, nebo nitro ředidlem, vložíme do igelitového pytle a výpary necháme chvíli působit. Po vybalení půjde potah sloupnout z kostry, aniž by došlo k jeho trhání. Po sloupnutí potahu nám zůstane čistá a nepoškozená konstrukce, což neplatí v případě přilepení potahu např. disperzí, nebo když je konstrukce lepena pouze acetonovými lepidly. 

 Než se pustíte do stavby, prohlédněte si několik obrázků nepotažené konstrukce modelu, pro získání představy, jak by mělo Vaše dílko v kostře vypadat (obr. 1-5).

Stavbu modelu můžeme zahájit kterýmkoli dílem, ale mám v praxi ověřeno, že skoro všichni začínají od výškovky a směrovky, tak to nebudeme měnit. Považujme to za malou technologickou rozcvičku.

  Výškové i směrové kormidlo volné verze modelu sestavíme z lišt 5x3mm a přiložených okrajových oblouků (obr. 6, 7)

 Stavíme přímo na výkrese a díly v požadovaných pozicích fixujeme špendlíky (obr. 8,9).

 Spoje prolijeme řídkým kyanoakrylátovým lepidlem a po chvíli opatrně prostříkneme aktivátorem. Hotová kormidla sejmeme z pracovní desky (obr.10) a všechny koutové spoje pojistíme kapkou disperzního lepidla.

 

 Po vytvrzení disperze ořízneme a brusným papírem na špalku zarovnáme koncové oblouky na tloušťku konstrukce a zaoblíme jejich hrany.

  

 Kormidla pro RC verzi můžeme postavit dvěma způsoby. Mezi sebou se liší způsobem zavěšení kormidel.

 Pozn.: Pokud chceme být „doboví“, kostru sestavíme z lišt 3x5mm. K zavěšení kormidel použijeme osmičkový steh a kormidla po potažení prostě přišijeme kvalitní režnou nití (obr. 11).  

 Kormidla slepíme na upraveném výkrese ocasních ploch (formát A4), který je přílohou originálního stavebního plánu.

 Ve stavebnici jsou vloženy vakuované polotovary hlavního nosníku výškového a směrového kormidla, ve kterých je integrovaný pant z nylonové tkaniny.

 Náběžnou a odtokovou lištu zhotovíme ze smrkových lišt 3x5mm. Konce lišt a oblouků šikmo seřízneme, zabrousíme, pečlivě slícujeme a vzájemně slepíme (obr.12, 13)

 Po slepení obvodového rámu vyměříme a vlepíme hlavní nosník (obr.14, 15) a postupně vlepíme jednotlivá žebra ze smrkové lišty 3x5mm.

 Na dvou středních žebrech u kořene výškového kormidla před zalepením do rámu zaoblíme náběžnou hranu (obr. 16). Odřízneme přebytečnou střední část hlavního nosníku (obr. 17) a vlepíme upravená střední žebra (obr. 18). Nakonec odřízneme propojovací část odtokové lišty (obr.19) a můžeme vlepit spojovací díl polovin výškového kormidla.

 Upozornění: vzájemná vzdálenost (rozestup) středních žeber, musí odpovídat vnějšímu rozměru spojovacího dílu polovin výškového kormidla (měřeno přes trubičky).

 Na pásek dýhy nalepíme vložku z balzy 3mm tlusté (obr. 20). Na spojovací drát nasuneme plastové trubičky a přilepíme je k pohyblivým částem výškového kormidla i k pevnému stabilizátoru (obr. 21).

 Při lepení trubiček ke konstrukci dbáme, aby se lepidlo nedostalo dovnitř trubiček (pokud lepidlo do trubek zateče, musíme vyrobit novou sestavu propojky).

 Slepený střed vodorovné ocasní plochy (VOP) uzavřeme druhým páskem dýhy, kterou opracujeme tak, aby v rozích zůstaly kulaté přechody (obr. 22). Nakonec prověříme volný chod výškového kormidla na obě strany (obr. 23). V případě nutnosti zabroušením upravíme mezeru mezi pevnou a pohyblivou částí VOP.

 

 Svislou ocasní plochu (SOP) slepíme stejným postupem jako VOP (obr. 24, 25). 

 Hotové rámy VOP a SOP doplníme výztužnými trojúhelníky, které nakrájíme z odřezku lišty  3x8mm (obr. 26).

 Koncové oblouky a hlavní nosník obrousíme na tloušťku smrkových lišt. Brousíme na podložce z brusného papíru o vyšší zrnitosti, než je na brusném špalku – díly pak při broušení po podložce tolik nekloužou (obr.27, 28). Odbroušený materiál odsáváme vysavačem (neofukujeme pusou, je to nedobrý zlozvyk).

 

Ing. Peter Kapuscinský, VEKAmodel