Hledání

Mustang P51D – „elektro“- ověřené vrtule, motory a zdroje

Celokompozitový model Mustang P51D, v M 1: 12 , nebyl navržen pro pohon elektromotorem! Původní konstrukce byla určená výhradně pro soubojové létání v kategorii RC ,,combat“a pro pohon spalovacím motorem( max. 2.5 ccm).
Tento původní model byl později na žádost některých zákazníků upraven a osazen motory vyšších objemů (MVVS 3,5, OS MAX 4, 7…) a vznikl tak model používaný k „skutečnému vyblbnutí.“ Po zveřejnění článků o Mustangu v časopise RC modely (12/2002,3/2003) se pár lidí zeptalo, zda by tento model mohl létat také s elektromotorem. Provedli jsme ověřovací zkoušky, vyrobili nové formy a kompozitový „elektro Mustang“ (hmotnost skořepiny v konečné barevné úpravě -max. 440g) je Vám k dispozici – stačí si ho objednat.

Pro první ověření a získání zkušeností jsme použili sériový model pro RC combat. Po konzultaci s panem Zdeňkem Audrlickým, byl do modelu namontován střídavý el. motor PJS 3D 1000 (hmotnost motoru 85 g) s regulátorem Jeti 18 A. K napájení byl použit 8-článek NiMH 1700m Ah (průmyslové balení článků). Vyšší hmotnost modelu (960 g) a přistávaní na břicho poměrně vysokou rychlostí, vedlo k poškození pevných vrtulí APC 11/6 a 11/7.
Vyzkoušeli jsme proto listy sklopné vrtule Aeronaut 10/6 upevněné na unášeč s roztečí 45 mm. Komplet byl zakryt upraveným plastovým kuželem pr. 56 mm (běžný kužel pro pevné vrtule má zvětšeny výřezy pro vyhnutou část kořenů sklopných listů vrtule). Měřením na zemi jsme zjistili max .otáčky 7800/s a odebíraný proud 16-17 A.
S uvedeným pohonem je Mustang schopen plně realistického letu včetně akrobatických prvků (přemety, výkruty, zvraty, let na zádech…) po dobu 7-8 min.
Pozn. model má již za sebou tři větší havárie a opravami vzrostla jeho hmotnost na 1100 g,letové vlastnosti však zůstali zachovány

motor PJS3D1000 v trupu Mustanga
akumulátory NiMH 1700 v pouzdře
Instalace motoru MEGA ACN16157 v Mustangu
Dalším zkoušeným střídavým motorem byla MEGA ACn 16/15/7(hmotnost motoru 78 g).Motor byl napájen 9-článkem NiMH 1050mAh a s vrtulí Aeronaut 9.5/5 a měl spotřebu asi 14-15A. Model o hmotnosti 1000 g vyžadoval razantnější hození při vzletu a s uvedeným pohonem svižně,realisticky létal ( včetně prvků základní akrobacie) po dobu 8-10 min.

Pak byla vyzkoušená MEGA ACn 16/25/3 (hmotnost motoru 114 g). K napájení byl zvolen 7-článek NiCD 1200 mAh a motor byl osazen vrtulí Aeronaut 9,5/5. Hmotnost modelu je 1200 g. Přebytek výkonu motoru umožňuje bezproblémový vzlet z ruky a 4-5 min ostré akrobacie včetně vertikálních obratů,nebo při citlivé práci s plynem 6-7 min letu s občasným efektním „zablbnutím.“

Pozn. pravděpodobně stejný výsledek bude dosažen použitím motoru MEGA 22/20/3 E ve spojení se sklopnou vrtulí 10/5, nebo 10/6 ,napájeném 7-článkem NiCD 1200mAh. Proudový odběr je asi 25 A a tomu musí odpovídat použitý regulátor.

Od firmy Král byli dodány ke zkouškám střídavé motory s rotačním pláštěm KD 3210 A a KD 3210 AB (hmotnost motoru 93 g). Byli vyzkoušeny motory s pláštěm a zadním víkem plastovým a později na objednávku vyrobené motory s pláštěm a zadním víkem duralovým. Motor KD 3210 byl provozován s vrtulí Aeronaut 9,5/5 a napájen 9-článkem NiMH 1050mAh.Výsledkem bylo 6-7 min realistického letu s větší dynamikou a rezervou výkonu v porovnání s motory PJS 3D 1000,nebo MEGA 16/15/7.Hmotnost modelu byla 1150 g Pozn.u motor KD 3210 A s duralovým pláštěm má trochu hlučnější chod.

Experimentální Mustang ,který má pevný podvozek, řízenou ostruhu a směrové kormidlo dostal ještě vztlakové klapky. Toto “ dovybavení“ spolu s motorem KD 3210 A, napájenýn NiCD 10-článkem SANYO 1600RC – 4/5SC, dalo výslednou hmotnost modelu 1500 g.

Motor si s modelem hravě poradí a model se v průběhu 10-15 m dostane do vzduchu. Problém při startu je uhýbání ze směru, vlivem velkého reakčního momentu vrtule (sklopná 10/6 )! Létat je možné i ve větru 10-12 m/s ,podmínkou je však vhodná přistávací plocha. Vysoké plošné zatížení má za následek vyšší přistávací rychlost a Mustang u země dost „plave“. Použitím klapek přistávací rychlost o poznání klesla a proto se ještě bude testovat vhodné vychýlení křidélek společně se vztlakovými klapkami.

Poslední střídavý motor vyzkoušený v Mustangu s podvozkem je AXI 28/20/10 (hmotnost motoru 161 g, vrtule 10/6). Hmotnost modelu je 1600 g. Výkon motoru napájeného 10-článkem NiCD 1600 mAh je dostatečný i pro tak těžký model a ten létá „jako z praku…“Jen ty letové časy se pohybují kolem 5-6 min.

Pro úplnost a porovnání byli provedeny testy také se stejnosměrnými motory. S motory tř.500- 600/7,2V (řada SPEED, MIG apod.) se 7-článkem NiCD1200 mAh se Mustang dá normálně používat – letové vlastnosti srovnatelné motorem KD3210 , jen vlivem nedokonalé regulace těchto ss motorů je doba letu asi tak do 4- minut.

Nakonec ještě jedna informace: pokus o kombinaci MEGA 16/15/7 vrtule 8/5 -9/5 a 3 x LiPol skončil na nemožnosti dovážit model. Hmotnost motoru nestačí pro dovážení a lehký ale objemný 3-článek (110g) nelze dostat do přední části trupu z důvodu velkých rozměrů. Model by bylo nutno dovážit olovem(nepomohla ani výměna VOP za lehčí), proto byl zvolen jiný zdroj.

Pro pohon elektromotory jsme byli nuceni vyřešit uchycení motorů ,napájecích zdrojů jejich chlazení a přístup k nim.

motorové lože
motor AXI 28/20/10 a kryt s magnety
uložení aku
Motory s čelním uchycením lze upevnit na přídavnou kruhovou přepážku vlepenou do předního kruhového prstence trupu(MEGA, AXI..). Motory typu PJS 3D 1000, KD 3210 ,se nasunou jejich zadním čepem do duralového motorového lože dodávaného k modelu a zajistí šroubem (lože nutno objednat, není součásti stavebnice) Lože motoru se upevní na hlavní podélnou přepážku trupu imbusovými šrouby.

Přístup k motoru a napájecím zdrojům je po sejmutí krytu spodní části trupu . Kryt může být upevněn lepící páskou ,nebo pomocí miniaturních magnetů. Upevnění krytu magnety a šikmé směrování pouzdra zdrojů umožňuje jednoduchou výměnu zdrojů bez demontáže křídla a současně v případě havárie zdroje můžou opustit trup bez jeho poškození(vyzkoušeno!) Chladící vzduch vstupuje oválným otvorem pod vrtulovým kuželem a odvádí se dvířky ve spodní části trupu (obdobně jako u skutečného Mustangu).

Výsledkem výše uvedených zkušeností je konstatování,, že celokompozitový Mustang je svým konstrukčním řešením ,provozní odolností a letovými vlastnostmi ,vhodný pro pohon elektromotory různých tříd a konstrukce.Uživatel může přizpůsobit výběr pohonu svým finančním možnostem, pilotním schopnostem a požadavkům na letový projev(,akrobatické nebo pohodové létání,stíhací eso …)

Věřím že informace uvedené v tomto článku Vám pomohou najít ten správný pohon pro Vašeho MUSTANGA z naší produkce .

Na závěr chci poděkovat svým kamarádům a spolupracovníkům (Drye, Rittich, Filipi, Audrlický, Hejtmánek, Uhlík, Bachan ,Dostál) za pomoc při elektrifikování MUSTANGA.

Peter Kapuscinský ,VEKA model

vstupní otvor chl.vzduchu
odvod chladícího vzduchu
podložení pouzdra aku