Dalším zkoušeným střídavým motorem byla MEGA ACn 16/15/7(hmotnost motoru 78 g).Motor byl napájen 9-článkem NiMH 1050mAh a s vrtulí Aeronaut 9.5/5 a měl spotřebu asi 14-15A. Model o hmotnosti 1000 g vyžadoval razantnější hození při vzletu a s uvedeným pohonem svižně,realisticky létal ( včetně prvků základní akrobacie) po dobu 8-10 min.
Pak byla vyzkoušená MEGA ACn 16/25/3 (hmotnost motoru 114 g). K napájení byl zvolen 7-článek NiCD 1200 mAh a motor byl osazen vrtulí Aeronaut 9,5/5. Hmotnost modelu je 1200 g. Přebytek výkonu motoru umožňuje bezproblémový vzlet z ruky a 4-5 min ostré akrobacie včetně vertikálních obratů,nebo při citlivé práci s plynem 6-7 min letu s občasným efektním „zablbnutím.“
Pozn. pravděpodobně stejný výsledek bude dosažen použitím motoru MEGA 22/20/3 E ve spojení se sklopnou vrtulí 10/5, nebo 10/6 ,napájeném 7-článkem NiCD 1200mAh. Proudový odběr je asi 25 A a tomu musí odpovídat použitý regulátor.
Od firmy Král byli dodány ke zkouškám střídavé motory s rotačním pláštěm KD 3210 A a KD 3210 AB (hmotnost motoru 93 g). Byli vyzkoušeny motory s pláštěm a zadním víkem plastovým a později na objednávku vyrobené motory s pláštěm a zadním víkem duralovým. Motor KD 3210 byl provozován s vrtulí Aeronaut 9,5/5 a napájen 9-článkem NiMH 1050mAh.Výsledkem bylo 6-7 min realistického letu s větší dynamikou a rezervou výkonu v porovnání s motory PJS 3D 1000,nebo MEGA 16/15/7.Hmotnost modelu byla 1150 g Pozn.u motor KD 3210 A s duralovým pláštěm má trochu hlučnější chod.
Experimentální Mustang ,který má pevný podvozek, řízenou ostruhu a směrové kormidlo dostal ještě vztlakové klapky. Toto “ dovybavení“ spolu s motorem KD 3210 A, napájenýn NiCD 10-článkem SANYO 1600RC – 4/5SC, dalo výslednou hmotnost modelu 1500 g.
Motor si s modelem hravě poradí a model se v průběhu 10-15 m dostane do vzduchu. Problém při startu je uhýbání ze směru, vlivem velkého reakčního momentu vrtule (sklopná 10/6 )! Létat je možné i ve větru 10-12 m/s ,podmínkou je však vhodná přistávací plocha. Vysoké plošné zatížení má za následek vyšší přistávací rychlost a Mustang u země dost „plave“. Použitím klapek přistávací rychlost o poznání klesla a proto se ještě bude testovat vhodné vychýlení křidélek společně se vztlakovými klapkami.
Poslední střídavý motor vyzkoušený v Mustangu s podvozkem je AXI 28/20/10 (hmotnost motoru 161 g, vrtule 10/6). Hmotnost modelu je 1600 g. Výkon motoru napájeného 10-článkem NiCD 1600 mAh je dostatečný i pro tak těžký model a ten létá „jako z praku…“Jen ty letové časy se pohybují kolem 5-6 min.
Pro úplnost a porovnání byli provedeny testy také se stejnosměrnými motory. S motory tř.500- 600/7,2V (řada SPEED, MIG apod.) se 7-článkem NiCD1200 mAh se Mustang dá normálně používat – letové vlastnosti srovnatelné motorem KD3210 , jen vlivem nedokonalé regulace těchto ss motorů je doba letu asi tak do 4- minut.
Nakonec ještě jedna informace: pokus o kombinaci MEGA 16/15/7 vrtule 8/5 -9/5 a 3 x LiPol skončil na nemožnosti dovážit model. Hmotnost motoru nestačí pro dovážení a lehký ale objemný 3-článek (110g) nelze dostat do přední části trupu z důvodu velkých rozměrů. Model by bylo nutno dovážit olovem(nepomohla ani výměna VOP za lehčí), proto byl zvolen jiný zdroj.
Pro pohon elektromotory jsme byli nuceni vyřešit uchycení motorů ,napájecích zdrojů jejich chlazení a přístup k nim. |