Oprava poškozeneho nosníku a potahu kompozitoveho křídla
Je celkem přirozené ,že létání s rychlými a těžkými modely vyžaduje značnou soustředěnost a notnou dávku pilotního umění. Přistání s takovým těžším Jet modelem je celkem adrenalinová záležitost a občas i přes veškerou snahu pilota se nepovede tak,jak má… . Následující řádky popisují a fotky ilustruji, že za určitých podmínek lze slušně opravit i značně poškozené kompozitové křídlo takového “rychého šípu“ .
Pozn. k přeražení náběžné hrany,potahu i hlavního nosníku křídla došlo střetem modelu s pevnou překážkou při dojezdu modelu po dráze po relativně normálním přistání.
Po prvotním ohledání poškození jsem odstranil všechny rozdrcené části potahu a upravil styčné plochy (obr.1).
Po kontrole základní geometrie křídla jsem vlepil vylomenou část kořenového žebra (obr.2) a provedl opravu hlavního nosníku. Chybějící část stojiny byla nahrazena vložkou z topolové překližky (obr.3) . Pro snadnější usazování je vložka přeplátovaná kouskem 2mm balsy s léty podélně.
Původní,poškozené uhlíkové pásnice jsem zbrousil do úkosu a nastavil uhlíkovými proužky ( obr.4) . Proužky jsem uříznul z vákuované 1,5mm tlusté desky. Deska je složená ze dvou vnějších vrstev klasické uhlíkové tkaniny s mezivrstvou jednosměrné rovingové uhlíkové tkaniny navrstvené na uvedenou tloušťku. Dlouhé praskliny v potahu jsem stabilizoval řídkým kyanoakrlátovým lepidlem, lehce obrousil vnitřní stranu potahu a zevnitř přeplátoval dvěma proužky skelné tkaniny 50 g/m2. Z důvodu stabilizace propadlého potahu jsem do kritických míst vlepil několik rozpěrných technologických stojin. Po slícovaní obvodu původního potahu s doplňkovými balsovými pláty,jsem na okrajích vytvořil lemy,usnadňujíc usazení záplat.( obr.5).
K opravovanému křídlu nebyla žádná dokumentace, tak jsem profilování chybějící náběžné hrany odvodil ze stávajících zbytků kořene a konce křídla. Pomocítenkého provázku, napnutého v ose náběžné hrany jsem usadil pomocné překližkové žebro, které posloužilo jako šablona pro vyříznutí polystyrénového jádra (obr.6). Zhruba oříznutý polystyrénový hranol jsem po slícování se zbytkem křídla přilepil 5minutovým epoxidem a pomocí odporové pily zaříznul do požadovaného tvaru (obr.7) . Špendlíky zapíchnuté v ose náběžné hrany posloužili jako doraz proti sklouznutí odporového drátu (obr.8). Polystyrénovou výplň jsem orámoval balsovou náběžnou lištou a následovalo obroušení pomocí delších hliníkových profilů, polepených brusným papírem. Současně jsem z horní vrstvy poškozeného potahu obrousil i původní barvu až na tkaninu (obr.9).
Obroušená a prachu zbavené místa jsem postupně olaminoval. Na původní potah v opravovaných místech jsem položil tři , rozměrově odstupňované vrstvy skelné tkaniny 50g/m2. Vlákna tkaniny jsou orientované pod 45st.vůči odtokové hraně křídla. Náběžnou část křídla s mírným přesahem za hlavní nosník křídla , uzavírají 4 vrstvy tkaniny 80g/m2, zakryté pruhem 30g/m2 ( vlákna všech pásů pod 45st vůči náběžné hraně) .
Položení nasycených proužků strhávací tkaniny po obvodu zabezpečí relativně plynulý přechod mezi opravovaným místem a neporušeným potahem. Po vytemperování ( 50st C/ 15h) a vytvrzení laminační pryskyřice ( L 285 + tužidlo T 287) jsem strhávací tkaninu odstranil (obr10) a vybrousil všechny hrubé nerovnosti (obr.11) Na opravený povrch jsem nanesl vyrovnávací vrstvu jemného stěrkového polyesterového tmelu C4R (obr.12,13).
Po hrubém suchém srovnávacím přebroušení,následovalo broušení pod vodou ,brusným papírem 400. Pokračoval jsem,odstraněním původní červené barvy z celého křídla a dotmelením drobných nerovností,čímž jsem připravil opravený povrch pod barevně vyrovnávací bílý polyuretanový plnič ( obr14,15).
Pozn.stručný postup odstraňování barvy : křídlo jsem pokryl papírovými ubrousky , polil acetonem a na cca 5min zabalil do igelitu. Nabobtnalou barvu lze pak lehce odstranit setřením rukou ( při práci je nutné používat latexové rukavice a větrat). Uvedený postup je podrobněji popsán v RCm 8/2011.
Plničem nastříkané opravené části jsem opět lehce přebrousil pod vodou, brusným papírem 800 a původní gelcoat na povrchu křídla „poškrábal“ korundovým rounem.Naruší se tím zoxidovná povrchová vrstva barvy,což zlepší vzájemnou vazbu mezi novou a původní barvou.
Na spodní straně jsem vrchní bílou barvou ( bez použití masky) stříkl úsek bílého klínu . Po vytvrzení barvy a zakrytí maskou (obr.16) , dostalo křídlo finální nástřik vrchní červenou barvou.
Používám matné dvousložkové polyuretanové barvy Sayerlack. Důvodem je nižší cena a a vyšší pružnost v porovnání s akrylátovými dvousložkovými autolaky (není nutné používat změkčovadla…)
A jsme ve finále tj. následuje přebroušení rozhraní mezi barvami a obroušení celého povrchu pod vodou brusným papírem1500 . Finální lesk získalo křídlo přeleštěním brusnou pastou 4CR, pomocí molitanového kotoučku , upnutého ve vrtačce.
Pozn. popis provádění konečné povrchové úpravy byl publikován v RCm 9/2011 a RCm 10/2011
Výsledkem je křídlo, bezproblémově použitelné v dalším letovém provozu (obr.17.18).
Pihou na kráse je absence imitace paneláže a nýtování na opravovaných místech .Obnovení této ,pro let nepodstatné parády, by však posunulo opravu do trochu jiné cenové relace.
Ing. Peter Kapuscinský, VEKAmodel