Rekonstrukce povrchové úpravy modelů s papírovým potahem – díl č.3
Dvě předchozí části seriálu byli věnovány technologiím snadného odstranění staré barvy a potahu z modelu a obnově potahu.Další činnost vychází z předpokladu, že máme jasnou představu o konečném barevném provedení a známe své technologické a finanční možnosti. Grafický a barevný návrh je věcí vkusu uživatele.Velmi důležitou roli hraje způsob použití modelu a požadavky na jeho viditelnost ve vzduchu a v terénu.Už při odstraňování starého potahu z modelu jsem měl jasno, jak bude vypadat jeho nový kabát. Jednoduše jsem se vrátil jsem se k barevným návrhům z roku 1990 (obr.1).
Hlavním důvodem bylo zjištění, že příliš komplikované a jemné grafické tvary na povrchu modelu v průběhu letu jednoduše zmizí. Zvolil jsem proto dvoubarevnou kombinaci větších barevných ploch na světlém podkladu. Výhodou je dobrá viditelnost modelu na světlém i tmavém pozadí. Ostré a přímé barevné rozhraní na boční ploše trupu mi usnadňuje určování polohy modelu vůči horizontu … což je důležití při létání bodovaných obratů v malých výškách ( cca 1,2 – 15m) nad terénem.
Před rekonstrukcí byl model poháněn spalovacím motorem. Tomu odpovídal i systém použitých barev. Přesto, že aktuálně používám elektropohon a nemusím model chránit před škodlivými účinky paliva, pro konečnou povrchovou úpravu jsem zvolil palivu odolné nábytkářské dvousložkové polyuretanové barvy (Sayerlak). Výhodou polyuretanů proti akrylátům je jejich větší pružnost ( není nutno přidávat změkčovadla) a nižší cena, jsou však náchylnější na poškrábaní. Kvalitní a lehký barevný povrch lze dosáhnout jenom na kvalitně připraveném podkladu. Jednotlivé díly modelu prolakuji zředěným zaponovým lakem C 1105 s příměsí dětského zásypu a přebrousím pod vodou brusným papírem o zrnitosti 400 až 600. Pro usnadnění manipulace s jednotlivými díly je upevním na vhodné držáky (obr.2, 3) a provedu nástřik bílým, nebo šedým polyuretanovým plničem. První vrstvu plniče obrousím skoro na podklad (obr.4) a opravím případné nerovnosti. Po nastříkání a vytvrzení druhé vrstvy plniče povrch lehce zabrousím pod vodou brusným papírem zrnitosti 800 až 1200.Upozornění: nesmí dojít k probroušení plniče, povrch již musí zůstat bez barevných kontrastů.Obroušené a osušené díly otřu antistatickou utěrkou a nastříkám finální bílou barvou.
Pro ohraničení jednoduchých barevných linií používám autolakýrnickou konturovací pásku šířky 3 nebo 6mm (4CR). Větší plochy zakrývám širší krepovou páskou, novinami nebo balícím papírem (obr.5, 6 a 7). Důležité je vystihnout vhodný okamžik sejmutí masky a konturovací pásky. Nastříkaná barva musí být zavadlá aby nestékala , ale jenom tolik, aby se netrhal její okraj (obr.8). Pokud dochází k zatrhávaní barvy za páskou, můžeme barvu proříznout žiletkou těsně u pásky, ale je to poměrně náročná operace, jednodušší je stříkat díly postupně a včas maskování odstranit. Kromě příliš proschlé barvy může být důvodem trhání barvy nevhodný úhel mezi páskou a povrchem při jejím odstraňování (pásku musíme táhnout v ostrém úhlu – prakticky v protisměru ), nebo příliš tlustá vrstva barvy.
Pozn. může se stát, že barevné doplňky budeme stříkat s delším časovým odstupem po nástřiku podkladové barvy. V takovém případě je nutno narušit zoxidovaný povrch podkladu přebroušením jemným korundovým rounem (fine). Tím zabezpečíme vzájemnou chemickou a mechanickou vazbu podkladové a krycí barvy.
Po dokonalém vytvrzení první barvy zopakujeme maskovací proces a nastříkáme další barevný odstín (obr.9). Pokud se barvy překrývají, postupujeme od světlejších odstínů k tmavším. Tento postup umožňuje jednodušší maskování, zbytečně však roste hmotnost modelu. Nastříkané barevné doplňky přebrousím brusným papírem zrnitosti 1200-1500 pod vodou. Pozornost věnuji okrajům barvy aby nevystupovala nad povrch, ale abych ji neprobrousil (obr.10). Následně celý povrch přeleštím brusnou pastou (4CR 8020). Leštím ručně bavlněným hadrem, nebo pomocí molitanového kotouče upnutého ve vrtačce. Pro kotouč průměru.80mm používám cca 800o/min. Strojní leštění vyžaduje trochu zkušeností, aby nedošlo k mechanickému poškození dílů, nebo k přílišnému přehřátí , případně odbroušení barvy na hranách (obr.11)
Proces „ překabátění“ uzavírá nalepení nebo nastříkání imatrikulace a popisek na označení modelu. Před nalepením imatrikulace je nutno mít model vyleštěn. V případě nástřiku imatrikulace, přes vyplotrovanou šablonu (folie Oramask), je nutno tuto práci udělat před konečným vyleštěním povrchu. Odměnou za naší práci bude kvalitní a trvanlivý povrch modelu (obr.12,13).
Ing. Peter Kapuscinský ,VEKAmodel