Rekonstrukce povrchové úpravy modelů s papírovým potahem – díl č.1
Vzhled modelu je hned po jeho letových a provozních vlastnostech pro mnohé z nás velice důležitý. Když se řekne že „ šaty dělají člověka“ dá se říct ,že povrchová úprava dělá model modelem. Vtiskne mu charakter a jedinečnost.
Problém je, že naše nejoblíbenější modely velice rychle zestárnou vlivem velkého počtu provozních cyklů. Vzhledem k charakteru konstrukce a způsobu používání to není nic neobvyklého. Když už se modelář na svého oblíbence nemůže koukat, tak se ho s těžkým srdcem nějakým způsobem zbaví, nebo vyhrne rukávy a pořídí svému letadélku nový kabát.
Opravy laminátových povrchů jsem již popisoval a výměna potahů z nažehlovacích folií není žádný problém.
Mezi modeláři je však ještě dost starších modelů, potažených papírem ,proto se pokusím trochu podrobněji popsat některé postupy opravy povrchů papírem, (Vliesem, monofilem, …) potažených modelů. Jako ukázkový vzorek technologického postupu poslouží rekonstrukce F2B akrobata z roku 1996 ( obr.1). Původně létal se spalovacími motory a v posledních 4 letech fungoval jako létající laboratoř pro zkoušky elektrických pohonných jednotek. Množství různých odřenin, místa prosáknuté olejem (obr.2), poškozený potah ( Vlies, papír) na kormidlech , ve mně začali vzbuzovat nechuť brát model mezi lidi, byť lítal velice dobře. Tak jsem ho nakonec převlékl do nového a bude zas na desetiletí klid.
Celobalsový povrch modelu byl kdysi dávno ( ca r. 1995) potažený tenkým papírem Modelspan , konstrukční vztlakové klapky netkaným polyesterem Vlies. Papír i Vlies byli přilepeny acetonem na vybroušený, vytmelený a nalakovaný povrch., pak znovu dvakrát přelakovány napínacím lakem. Pro vyrovnání barevných nerovností dřeva, byl pod žlutou bází nástřik světlým plničem. Barevné doplňky a texty byli stříknuté modrou metalízou a černou bází. Proti agresivním účinkům paliva a oleje byl celý povrch chráněn nástřikem dvousložkového akrylátového laku.
K odstraňování barev a potahových papírů z konstrukce, dlouhá léta používám nitroředidlo, nebo aceton.( kdysi jsem zkoušel i odstraňovače starých nátěrů – neosvědčili se, nedoporučuji). Podmínkou úspěchu je potah přilepený lakem , nebo acetonem. V případě, že je papír ke konstrukci přilepený dispersním, nebo podobným lepidlem, popsaným postupem lze odstranit pouze barvu.
Postup opravy je jednoduchý. Model odstrojíme a rozebereme na jednotlivé díly . Připravíme si větší množství papírových ubrousků ( utěrek, toaleťáku …), láhev nitroředla , kus igelitu a nůž. Pracujeme venku ,nebo v dobře větrané místnosti v latexových rukavicích ( ředidlo značně vysušuje pokožku). Je dobré použít dýchací masku s uhlíkovými filtry ( rouška nestačí) .
Díl zabalíme do papírových ubrousků (obr.3) , polijeme ředidlem (obr.4) , omotáme igelitem a dobře utěsníme (obr.5). Počkáme cca 5minut, sejmeme zábal (obr.6) , nožem nadzvedneme okraj potahu a sloupneme ho z kostry (obr.7,8) .
Změnou délky časového intervalu, kdy působí výpary ředidla na barvu , můžeme dosáhnout stavu,že papír zůstane přilepený k podkladu a barvu jednoduše z povrchu shrneme rukou. Doba potřebná k narušení barvy a laku je závislá na typu použitých barev ( jejich odolnosti vůči působení ředidla) a dokonalosti utěsnění zábalu.Toto využijeme především u celoplošného potahu, kdy nemusíme díl znovu potahovat. Předpokladem je, že papír i podklad nejsou mechanicky a jinak poškozeny.
Pozn. pokud odstraňujeme pouze barvu z větších ploch , postupujeme po menších úsecích. Důvodem je rychlé vysychání nabobtnané barvy po sejmutí zábalu ( obr. 9,10 11).
Když zjistíme, že potah ,nebo barva ještě nejsou dostatečně uvolněny , zábal opakujeme . V žádném případě netrháme potah násilím, ani neseškrabujeme barvu stěrkou. V konečném výsledku by to jenom prodloužilo čas, potřebný k dokonalému očištění povrchu Povrch zbavený staré barvy znovu přelakujeme zaponovým , nebo napínacím lakem. Tím obnovíme přilepení papíru k podkladu. ( obr12,13) .
Všechny poškozená místa konstrukce opravíme. Drobné vrypy a otlaky zatáhneme stěrkovým tmelem, zaolejované místa odřízneme a nahradíme novým materiálem. Vše pečlivě vybrousíme a připravíme k potažení (obr.14). Potahování a dokončení povrchové úpravy si popíšeme příště.
Ing. Peter Kapuscinský , VEKAmodel