Popis modelu:

Model je polomaketou německého stíhacího letounu Me 109G-10.
V poválečném období bylo v továrnach Avia a Letov shromážděno na 300ks trupů „Gustavů“ a cca 600 tun jiného materiálu .Tyto „kořistní“ zásoby posloužili k výrobě prvních „stíhaček“ v poválečném Československu.
Do 14.5.1947 bylo smontováno a předáno armádě 21ks letounů. Dostali vojenské označení C-10.Toto označení bylo v srpnu 1947 změněno na S-99.
Mezky nejdříve využívalo letectvo , později byli předány SNB a sloužili k ochraně státních hranic.
V roce 1951 byli některé letadla přesunuty k PVOS a koncem roku 1951 staženy do Avie.
Na všeh schopných kusech byly provedeny revize a zástavba motorů Jumo 211.Letouny označené jako S-199 se pak znovu vrátilli do služby v letectvu .
Poslední kusy byli z aktivní služby vyřazeny v polovině roku 1957.
Zbarvení „policejní“ S – 99 si můžete prohlídnout zde.

Konstrukce modelu vyhovuje pravidlům ACES. Z provozního a technologického hlediska , jde o konstrukci přizpůsobenou pro použití v combatu (rychlý, odolný a snadno opravitelný model, s dostupnými náhradními díly) .
Poz. pro soutěžní lítání muže být drobný problém v tom , že „Mezky “ v našem zbarvení (armádním , nebo policejním), pod označením S-99 lítali až po válce.
Výchozí typ pro model ,Me 109G-10, pravidlům vyhovuje po všech stránkách (stíhací letouny 1938-1945) ,ale zbarvení Avie S-99 je poválečné…

Trup je klasická laminátová skořepina.

Křídlo pro použití v combatu je vyrobeno z tvrdé pěny(Jackodur), vyztuženo uhlíkovou trubkou pr. 10mm a ve speciálním přípravku obaleno jedním kusem papíru, za použití polyuretanového lepidla.

Výsledkem je pevný, tuhý a hladký povrch , na který je možné přímo nanášet barvy . Stavebnice obsahuje poloviny křídel s torzními náhony křidélek , připravené ke slepení, skelnou tkaninu a překližku k vyztužení střední části křídla a polotovary křidélek a koncových oblouků. Pro nesoutěžní použití může být jádro křídla vyříznuto s polystyrénu a potaženo v přípravku laminovanýn papírem s konečnou povrchovou úpravou, nebo může být vyrobeno potažením polystyrénového jádra dýhou , nebo balsou.

VOP a SOP jsou vyrobeny z negativně stříkaného, vakuovaného balsového sendviče. VOP má integrovaný závěs výškového kormidla ,nebo po dohodě s odběratelem ,je možná úprava pro klasické panty. Na požádání lze dodat podobně řešenou SOP, která je jinak pevná ,neřízená.

V trupu jsou zalepeny překližkové výztuhy pro uchycení křídla pomocí 4 nylonových šroubu M5 (je možné použít i kombinaci kolíku a šroubů).
Pro soutěžní létání v combatu je povolen motor 2,5ccm. Mimo soutěže je možné použít motory 2- 3,5 ccm.
Model je možné upravit pro elektropohon(AXI 28014/12, Mega 16 25/3, PJS 1400… ). Stačí uzavřít vybrání pro výfuk na pravé straně trupu laminátovou krytkou

a motor upevnit na čelní laminátovou , nebo překližkovou přepážku.Pohonné akumulátory je vhodné upevnit na destičku zasouvanou do trupu a upevněnou šrouby v místě uchycení křídla.

Pro bezpečné ovládaní modelu stačí tři serva(křidélka, motor a výškové kormidlo). V combatovém provedení je výškové kormidlo ovládáno jedním servem, ale každá polovina výškového kormidla má vlastní náhon. Poloviny mezi sebou nejsou propojeny. Toto řešení zvyšuje pasivní bezpečnost modelu.
Poměrně rychlý a obratný model je určen pro zkušenější piloty s dobrými reakcemi. Nehodí se pro úplné začátečníky v pilotáži RC modelů!!

Základní stavebnice