Aerodynamika a pevnostní dimenzování modelů
Několik odkazů na stránky ,kterých obsah je věnovám aerodynamice a dimenzování modelů i leteckých konstrukcí.
Akademie letectví , e-magazin Ing. Jaroslava Lněničku
Stavba letadel, Ing Dušan Slavětinský
Konstrukce letadel, VUT Brno
Aerodynamika a mechanika letu, Ing.Vít Zárybnický (ucebnice, PDF format)
Dimenzování serv v modelelch,Ing.Jan Kamínek
Martin Hepperle, databáze profilů,výpočtové programy,návrhy modelů …
Simulační a návrhářský program Profili 2.0
Databáze profilů 2
Základní postupy pro určení polohy těžiště modelu (autor Ing.Jan Kamínek, zveřejněno v časopise Modelář)
Program pro určení polohy těžiště, vycházející z výše uvedeného článku, zohledňující vliv VOP najdete zde,na tomto webu.
Ještě jeden seriál o určovaání polohy těžiště od pana Kamínka , zveřejněný v Modeláři.
Určení polohy těžiště letadla vážením . (autor Jaroslav Prchal,zveřejněno v časopise RCR 3/2002)
Porovnání aerodynamických vlastností rovné a zakřivené desky (profil G 417).Informace převzaty z knihy Miroslava Musila , „Aerodynamika moderních leteckých modelů“
Základní pevnostní výpočty křídel.
Statické a dynamické aeroelastické jevy – krátké shrnutí,vyjmuté ze skript,zpracovaných a publikovaných VA AZ Brno v roku 1977.
Třepetání ( flutter) .. co to je a jak s nim bojovat ? Krátké pojedníní Ing. Jana Kamínka publikované kdysi v Modeláři.
Tajemství futteru… autor Ing. Ivan Hořejší.
Geodetická konstrukce– jedna z možných cest ke zvýšení torzní tuhosti konstrukce, bez použití uzavřené torzní skříně.
Několik slovenských programů,vhodných k matematickému ověření pevnosti jednotlivých konstrukčních modelů najdete zde ve výpočtovém středisku.
Vyosení a potlačení motoru u jednomotorových modelů (několik základních informací k zozhodovacímu procesu jak,kam ,kolik a jestli vůbec vyosit, či potlačit).
RC větroně s pomocným spalovacím motorem umístěným na pylonu, byli v 60 – 70letech minulého století, velice oblíbené modelářské hračky i sportovní nářadí.
Několik praktických ukázek a možných konstrukčních provedení pylonů s pomocným spalovacím motorem u malých i velkých větroňů , si můžete prohlédnout zde.
Nastavení křídel u dvouplošníků
Stranová stabilita a řiditelnost modelů …. další ze serie článku Ing. Jana Kamínka publikovaných v Modeláři
Stabilita a řiditelnost letadel při vysokých rychlostech … seriál článků Dr. Ing. Josefa Hoška, publikovaný v časopisu „Letectví“ v roce 1949.
Přechod mezi křídlem a trupem … vliv koutů na výkony modelu . Autor Ing. Jan Kamínek.
Zálet a seřízení volných modelů … publikováno v časopise Modelář, autor Antonín Kotátko
Geometrie a konstrukční řešení podvozku.
Geometrické tvarování (podkosení) podvozku,pro dosažení vhodné polohy osy otáčení kola, vzhledm k těžišti. Z pevnostních a provozních důvodů je podvozek ukotven před hlavní silovou přepážku trupu.
Měřidlo pro kontrolu geometrického stoupání vrtulí.
Tento jednoduchý přípravek jsem dle výše uvedeného návodu zhotovil v roce 1985 a permanentně ho používám.
Využíval jsem ho hlavně při výrobě mých a úpravách zakoupenách dřevěných vrtulí.
Když jsme přešli v kat. F2B na uhlíkové třílisté vrtule, tak „měřák“začali všichni používat k dodatečným změnám a „ladění „stejného stoupání jednotlivých listů. Jednoduše pár tahů zapalovačem v požadovaném řezu ,překroutit v prstech,proměřit…opakovat až do dosažení stejné geometrie všech listů.
Výše uvedené platí v současnosti o plastových vrtulích , které v F2B používame u soutěžních modelů osazených elektropohonem ,např: AXI 2826/13D + APC E 13/6.
Pozn. je značně nepravděpodobné,že dvě plastové vrtule (vyrobené v jedné formě) budou mít stejnou geometrii,bez dodatečných tvarových korekcí. Plast je plast…praxe potvrzuje nutnost provést kontrolu vyváženosti a proměření geometrie před uvedením vrtule do provozu!!